تکنیک جفت‌ نویسی

تکنیک جفت نویسی

جفت‌ نویسی یک تکنیک است که به درد تیم‌های محتوا می‌خورد؛ پس اگر شما در یک تیم تولید محتوا مشغول به کار هستید یا مدیر محتوای یک شرکت یا استارتاپ هستید، می‌توانید از این تکنیک برای بهتر شدنِ کیفیت کار هم‌تیمی‌هایتان استفاده کنید. این شما و این مختصر توضیحی از تکنیک جفت نویسی.

 

جفت نویسی چیست؟

به قول انگلیسی‌زبان‌ها «two heads are better than one» و به قولِ اجداد خودمان «یک دست صدا ندارد». هر دوی این مثال‌ها اشاره‌ای هستند بر کار گروهی و از دل همین ضرب‌المثل‌هاست که تکنیکی به نام pair writing سربرآورده است که من با اجازه شما اسمش را می‌گذارم جفت‌ نویسی. حالا برویم سراغ توضیحات مفصل‌تر از جفت‌ نویسی و مزیت‌های آن.

 

در جفت‌ نویسی، دو نویسنده می‌توانند با هم بنویسند و نتایج بهتری نسبت به تنهایی نوشتن خلق کنند. اما حالت ایده‌آلش این است که یک تیم جفت‌ نویسی از یک نویسنده و یک کارشناس محتوا تشکیل شود که نویسنده بر آیین‌ِ نگارشی، نکات کوتاه‌‎نویسی و اصلِ موضوعی که قرار است درباره‌اش بنویسد، اشراف کامل داشته باشد و کارشناس محتوا از سئوی محتوا و کاربرپسندبودنِ محتوا سردربیاورد.

 

در این تیم دونفره، نویسنده هم بر موضوع اشراف دارد و اصطلاحا در آن دیپ (deep) شده و هم از چندوچون خوب‌نویسی به اندازه کافی مطلع است. کارشناس محتوا هم از نکات ریز و درشتِ نوشتن برای موتورهای جستجو، بهینه‌سازی محتوا، کاربرپسند نوشتن، کدام کلمه‌ یا عبارت را به کدام صفحه‌ لینک دادن، چگونه کاربر را در صفحه نگاه داشتن یا به سایر قسمت‌های سایت هدایت کردن و این دست تکنیک‌ها به خوبی اطلاع دارد.

پس هر دوی این افراد نقشی بسیار مهم در نوشتن محتوای ارزشمند ایفا می‌کنند.

 

مزیت‌های جفت‌ نویسی

از مزیت‌های جفت نویسی همین بس که می‌توانید ایده‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارید؛ وقتی قرار است همراهِ یک نفر دیگر بنویسید، در واقع یک نفر را دارید که ایده‌های خود را برای او بازگو کنید. می‌توانید قبل از تصمیم‌گیری درباره خروجی نهایی کارتان، چند گزینه را امتحان کنید.

 

در جفت نویسی از یکدیگر یاد می‌گیرید؛ نویسنده محتوا به همکارِ کارشناسِ خود اطلاعات خوبی از موضوع محتوا و جزئیات آن می‌دهد و کارشناس محتوا به همکار نویسنده‌اش می‌آموزد که چطور نوشته‌اش را بهینه کند و آن را مورد قبول موتورهای جست‌وجو، کاربران، مشتری‌ها و مخاطبین قرار بدهد.

 

این ارتباط دو نفره هر دوی شما را در خوب‌نوشتن، بهینه‌نوشتن و کاربرپسندنوشتن ورزیده می‌سازد و به ایجاد روابط کاری قوی و اعتماد دوطرفه بین شما و همکارتان کمک می‌کند.

 

زمانی که به تنهایی می‌نویسید، انتخاب چارچوب محتوا، عنوان بهینه، زیرعنوان‌ها (منظورم تگ‌های H2 و H3 است)، پاراگراف‌بندی و غیره‌وغیره کمی به شک و تردید می‌اندازدتان؛ اما وقتی کسی را برای مشورت در کنار خود دارید، راحت‌تر و آسان‌تر تصمیم می‌گیرید.

 

وقتی جفت‌نویسی می‌کنید از دو دیدگاه و دو مجموعه مهارت بهره می‌برید و زمانی که دو نفر با هم روی یک نوشته کار می‌کنید، مطمئن می‌شوید که به خوبی از عهده کار برآمده‌اید.

 

چگونه جفت نویسی کنم؟

حالا این سوال به میان می‌آید که چگونه جفت‌ نویسی کنیم؟

قبل از شروع، مطمئن شوید که هر دوی شما هدف محتوایی که روی آن کار می‌کنید را به خوبی درک کرده‌اید. بعد به این سوالات و پاسخ آنها بپردازید:

  • چرا باید این محتوا را بنویسیم؟
  • مخاطب این محتوا کیست؟
  • مخاطب این محتوا چه چیزی باید بداند؟
  • پیام کلیدی نوشته‌ی من چیست؟
  • بعد از دریافت محتوا، مخاطب قرار است چه کار کند؟

 

زمانی که پاسخی روشن برای سوالات خود پیدا کردید، نوشتن را شروع کنید؛ البته منظورم جفت نویسی‌ست.

 

شروعِ فرایند جفت‌ نویسی

برای شروع جفت‌ نویسی به هیچ نرم‌افزار عجیب‌وغریبی نیاز ندارید. می‌توانید کار خود را به سادگی و تنها با یک سند word آغاز کنید، یا در مدل کمی پیشرفته‌ترش از dropbox , Google Docs استفاده کنید و طرح اولیه نوشته‌تان را با همکار خود به اشتراک بگذارید.

 

یادتان باشد که داشتن ذهن باز در شروع نوشتن بسیار مهم است. ایده‌های اولیه را روی کاغذ بیاورید و آن را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. اگر ایده یکی از شما مورد تایید دیگری قرار نگرفت هیچ به دل نگیرید. آنقدر به ایده‌های یکدیگر بازخورد بدهید تا به یک ایده مشترک برسید.  هر دوی شما برای یک هدف کار می‌کنید؛ پس نگاه شخصی و سلیقه‌ای را کنار بگذارید و در جهت بهتر شدنِ نوشته نهایی‌تان تلاش کنید.

 

نویسنده محتوا برای انتخاب هر عنوان و پاراگراف مربوط به آن، به کارشناس محتوا توضیحی ارائه بدهد؛ اینکه که چه چیزی می‌خواهد بگوید، چه پیامی را می خواهد به مخاطبش برساند و کارشناس محتوا در مقابل، نظرات خود برای کاربرپسندشدنِ آن عنوان و پاراگراف بیان کند. شاید نویسنده یک عنوان پیشنهاد کند و کارشناس کمی به آن بال‌وپر بدهد  یا حتی عنوانی جایگزین پیشنهاد کند.

 

بعد از نوشتن طرح اولیه آن‌قدر آن را اصلاح کنید تا هر دو با هم به یک نتیجه مشترک برسید؛ چرا که نه؟ مگر هر دوی شما برای یک هدف و برای یک مخاطب نمی‌نویسید؟

 

 

اگر فرصت جفت‌ نویسی فراهم نباشد؟

اگر در تیم شما جفت‌ نویسی متداول نیست و چنین شرایطی برایتان وجود ندارد که دو نفر با هم و در کنار بنویسید، راهِ چاره چیست؟

راهکار آن خیلی ساده است؛ تکنیک‌هایی وجود دارد مثل بلندخوانی که به شما یاد می‌دهد نوشته خود را با صدای بلند بخوانید، حتی گوشی تلفن را بردارید و وانمود کنید که دارید نوشته خود را برای کسی آن طرف دنیا می‌خوانید و با این روش اشکالات پنهان‌مانده نوشته‌تان را پیدا کنید.

اما اگر در تیم محتوای شما امکان جفت‌ نویسی وجود ندارد، یا در تیم شما مسئولیت ویراستاری بر عهده کسی نیست و صفر تا صدِ کار را باید به تنهایی انجام دهید، از کارشناس سئوی تیم‌تان بخواهید که حتما نوشته شما را قبل از انتشار بخواند تا دستِ کم ایرادهای فنی آن را قبل از انتشار برطرف کنید. با همه اعضای تیم تولید محتوایی که در آن کار می‌کنید، ارتباط بگیرید و یادتان باشد که  یک دست صدا ندارد.

 

همه را گفتم تا بگویم

که برای تبدیل شدن به یک محتواگر حرفه‌ای، هیچ ابزاری کارآمدتر از استمرار در نوشتن و مشورت خواستن از دیگران نیست. تجربه خوبِ خود از تکنیک جفت‌ نویسی را در بخش دیدگاه‌ها با من به اشتراک بگذارید.

 

سپاس از شما

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.